Før ankomst på location
2/4
Kvalifiserer location som restriksjons-/fareområde? Må andre hensyn tas?
- Området er listet som restriksjons- eller fareområde
- Det er flyplasser i nærheten
- Området er kontrollert luftrom, eller luftrom med RMZ
- Det finnes relevant informasjon i NOTAM
- Området er regnet som verneområde
- Kontakt fylkesmann, dersom usikker på kontaktperson
Før ankomst på location
4/4
Alt utstyr som skal i felt sjekkes før pakking
- Firmware
- Luftfartøy og radiokontroller(e)
- Batteristatus
- Luftfartøy, radiokontroller(e), monitor(er), mobiltelefon, evt. andre kommunikasjonssystemer
- Status, lagringsmedium
- Visuell undersøkelse
- Luftfartøy, propeller, batterier, radiokontroller(e), monitor(er)
På location
1/4
Relevant personell og involverte i oppdraget gjennomgår formålet med flygingen, hva som skal skje og hvordan man ønsker å utføre oppdraget. Oppdraget kan endres ved ankomst på location for å tilpasses de faktiske forhold, en gjennomgang mellom ovennevnte er derfor et kritisk første steg ved ankomst på location
På location
2/4
Go/no-go vurderes ut ifra følgende kriterier
- Publikum, trafikk og utenforståendes eiendom
- Potensielle hindringer og farer
- Ikke-visuelle hindringer og farer (magnetfelt, radiostråling, frekvensforstyrrelser ol.)
- Vær-, temperatur- og lysforhold
- Nødlandingsplasser og evt. Dumpplasser
På location
4/4
Alle tilstedeværende selskapet har kontroll på skal informeres om status på oppdraget og få tilstrekkelig kunnskap om hva som skal skje, hvordan det skal skje og når det skal skje. Faremomenter skal trekkes frem og nødprosedyrer, inkludert nødlanding- og dumpplasser, opplyses om.
Før takeoff
1/4
Et egnet område har gode avstander, klart vertikalt luftrom, god utsikt til operasjonsområdet og nødlanding- samt dumpeplasser og et godt, rett underlag av en størrelse som tilsier trygg landing, også ved evt. signaltap eller andre forhold som automatisk sender luftfartøyet til hjem-punktet, hvor presisjonslanding ikke er å anta.
Før takeoff
2/4
Ved opprigg gjennomgår operativt personell nok en visuell sjekk av utstyret som skal brukes, denne gang inkluderes riktig motering i sjekken
- Propeller, sikret
- Siste visuelle sjekk, luftfartøy
- Montér monitor(er) til radiokontroll(er)
- Monitorvolum, høyt
- Monitor-lysstyrke, høy
- Antenner, radiokontroller(e)
- Radiokontroller(e), på
- Luftfartøy, på
- Signalstyrke, radiokontroller(e)
- Kamerainnstillinger
- Formatere lagringsmedium
- Kompasstatus
- GPS-signal
Post takeoff, pre flight
1/1
Luftfartøyet føres til en sikker høyde for gjennomføring av testene, 3-5m AGL er antagelig. Operativt personell hører og ser etter feil eller mangler ved både luftfartøy og annet teknisk utstyr. GPS-modus bekreftes ved at luftfartøyet holder posisjon uten hjelp av pilot
- 20-30 sekunder hover 2-5m AGL, se/hør etter feil
- Bekreft GPS-modus
- 2-5m AGL, test radiokontroller(e), stikkebevegelser
Ved batteribytte
2/2
Luftfartøyet føres til en sikker høyde for gjennomføring av testene, 3-5m AGL er antagelig. Operativt personell hører og ser etter feil eller mangler ved både luftfartøy og annet teknisk utstyr. GPS-modus bekreftes ved at luftfartøyet holder posisjon uten hjelp av pilot
- 20-30 sekunder hover 2-5m AGL, se/hør etter feil
- Bekreft GPS-modus
- 2-5m AGL, test radiokontroller(e), stikkebevegelser